Nebylo to tak, že bych se vzbudil a řekl si: “Workflow.ooo, to je něco, co bych chtěl dělat”. Samotná myšlenka není zas tak stará, ale kořeny sahají přibližně o 10 let zpět.
Já a podnikání
Živnosťák jsem si založil 12. 8. 2013. Ten den si budu pamatovat navždycky, ale ne protože by se stalo něco zásadního – jen můj táta má v ten samý den narozky. Paradoxně to s tím ale souvisí. U nás doma se vždycky podnikalo.
Táta má autodopravu, předtím dělal spoustu různých věcí. Pamatuju si začátky, jak po celém dnu v autě sedí po večerech v kuchyni se svým “sešítkem” (dneska bychom řekli analogovým diářem), s kalkulačkou Family Frost a počítá, co a za kolik kam odveze.
Tohle pro mě bylo podnikání – vlastně je to řehole, ale zároveň možnost dělat si věc jak chci a kdy chci.
Co jsem si odnesl z mediálky
Než jsem si založil živnosťák, pracoval jsem v mediální agentuře pro různé nadnárodní korporace. Postupně mi přestávala dávat smysl jak práce v agentuře, tak reklama samotná. Tolik promrhaného potenciálu jen tak někde nenajdete. Tohle už jsem nikdy nechtěl zažívat.
Práce v agentuře ale měla i výhody. Když jsme měl všechno hotové, mohl jsem si plácat weby na Wordpressu, učit se technologie, prozkoumávat – byla to super doba. Sjížděli jsme blogy, užívali si funkční pivo (#twitterpivo anyone), mohl jsem chodit přednášet na konference. Během toho jsem taky chodil do školy (Marketingová komunikace a PR na FSV UK a Studia nových médií na FF UK).
Nedovedu si představit, že bych se podobně zvládl rozvíjet v začátcích podnikání.
Lovebrand a Makevision
Na Stunome jsem se potkal s Matezem Jindrou a Mášou Dudziakovou. Chtěli jsme něco dělat společně a marketing byl jediné, co jsme uměli. A tak vznikl Lovebrand, jehož posláním bylo pomáhat malým a středním firmám budovat značky – strategicky, se zaměřením na vlastní dopad a tak, aby to všechny bavilo.
V Lovebrandu jsem si chtěl kompenzovat to, co v agentuře nefungovalo:
- práce musí mít nějaký hlubší smysl a
- musíme ji dělat pro někoho, kdo o ni bude stát – tam se zrodilo moje zaměření na malé a střední firmy.
Lovebrand jsme v roce 2018 prodali, ale obě myšlenky ve mě zůstaly zakořeněné.
S Matezem jsme pak ještě založili Makevision, kde do dnes vyvíjíme výzkumný software Nautie. Těch 5 let pro mě byla neskutečně bohatá exkurze:
- do světa výzkumu – i proto jste mě mohli vidět po boku Q Designers na projektech jako Strive Czechia, ale i
- do světa technologií (vývoj a souvisejíc procesy, git, principy programování a nakonec i javascript).
Cesta k automatizacím
Po prodeji Lovebrandu jsem se kromě Makevisionu věnoval taky nanukům (Nanuky Lunar), autostanům Joyride Tent a e-shopu Rugbion (ten už jsem pohřbil, protože to zkrátka nebyla priorita).
Z dob Lovebrandu jsem si odnesl ještě jednu aktivitu – školení Asany. Asanu jsme používali v Lovebrandu i na ostatních “mých” projektech od roku 2014, a fungovalo nám to tak dobře, že si naši klienti začali objednávat školení. A to bylo něco, co mě hodně bavilo – společně s procesním a projektovým řízením, řešením komunikace v týmu a dalších témat, které byly v mém podnikání přítomny každý den.
Asi si dovedete představit, že už v téhle době jsem trávil prací dost času (podobně jako můj táta). Myslel jsem si, že pokud budu efektivnější, zvládnu toho víc. Moje osobní produktivita byla na špici a jako jediná další cesta se ukázaly automatizace.
Dělal jsem je pro svoje projekty a ve chvíli, kdy přišel covid, jsem se naplno pustil do klientských projektů. Nejdřív to byl Make.com, pak Airtable a pak mi no-code nástroje přestávaly stačit. No-code nástroje jsou super, ale jejich limity mají dopad na můj dobrý pocit z práce. No-code nástroje nahradily low-code nástroje a když bylo potřeba, zvládl jsem něco naprogramovat.
Došlo mi, že je mi vlastně jedno, jaký nástroj využívám, pokud to má přínos pro klientský projekt.
V tu chvíli mi to začalo docházet – nechci být dodavatelem automatizací, procesní konzultant nebo implementátor Asany. Chci být přínosný bez ohledu na použité nástroje.
V mezidobí jsme se taky potkali s Honzou Jelínkem a vyzkoušeli si, jak dělat větší projekty – třeba systematizace práce a implementace Google Workspace v Kytary.cz.
Dneska už je myšlenka Workflow.ooo jasná – chceme pomáhat firmám růst, ať už pro ně růst znamená cokoliv. Hodně tomu pomohl projekt Strive Czechia, kde jsme čtyři měsíce zkoumali podnikatelské prostředí, mikro a malé firmy v ČR. To byl velký katalyzátor a hezky se to všechno potkalo v podcastu pro mentoringový program DoToho.
Příště
Do větší hloubky se pustím v některém z dalších článků. Už teď významně přesahuju svůj původní záměr pro tenhle článek. O čem dál bych chtěl psát? O tom, jak se stalo, že nás je víc a o tom, jak fungujeme. O poslání Workflow.ooo. O tom, co je těžké na rozvoji Workflow.ooo. O technologiích. O malých a středních firmách.
A pokud něco zajímá vás, stačí reagovat pod článkem.
Díky, Honza Páv
Stavíme Workflow.ooo odpovídá na moji potřebu psát o tom, co dělám. Dlouho jsem nepsal podobný blogový formát, zároveň mi vždycky přišlo velmi závazné psát ho na web, kde jsou články často jediným obsahem. Další články přijdou, ale kdy to bude nebudu slibovat .